١.٣.٠٥

مراسم بزرگداشت"فروغ فرخزاد" برگزار شد

رضا براهني: فروغ اولين زني است كه بر عليه نظام مرد سالار شوريد
پوران فرخزاد: ويژگي بارز شعرهاي فروغ صميمت عريان اوست
عنايت سميعي: شاعر عصر مدرن به آغاز فصل سرد نيز معتقد است

خبرگزاري كار ايران
مراسم بزرگداشت"فروغ فرخزاد" با دو هفته تاخير در انتشارات ايران جام با حضور تعداد بي‌‏شماري از شاعران نامدار، هنرمندان عرصه موسيقي، سينما، تئاتر و تلويزيون برگزار شد
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا، مراسم بزرگداشت فروغ فرخزاد با سرود" اي‌‏ايران" و پيام دكتر رضا براهني كه از كانادا به اين مراسم ارسال كرده بود آغاز شد. براهني در اين پيام تاكيد كرده: فروغ فرخزاد اولين زني است كه بر عليه نظام مرد سالار شوريد و بر مناسبات مرد سالارانه خانواده تاخت. فروغ سعي كرد كه خودش را قيد و بند روابطي كه بر جامعه مرد سالاري كه بر مبناي تاريخ مذكر شكل گرفته آزاد, و راهي مردانه براي خويش پيدا كند
هم چنين در ادامه اين پيام براهني به تاثير فروغ فرخزاد به شعر معاصر ايران اشاره كرده و فروغ را يكي از شاعران نو پرداز معاصر دانست كه بر بسياري از شاعران هم دوران و دوره‌‏هاي بعد ازخودتاثير گذاشته است. حتي او خود را نيز متاثراز فروغ دانست
براهني در ادامه اين پيام با اشاره به اقبالي كه پس از مرگ نصيب فروغ شد, يادآور شد: فروغ تنها شاعري بود كه مرگش تاثير شگرفي در معرفي و شهرت او داشت و اين موضوع را نمي‌‏توان به هيچ وجه ناديده گرفت
هم چنين در ادامه اين مراسم كاميار عابدي درباره تاثير خصوصيات شعري فروغ و نفوذ كلام او بر شاعران پس از خود سخن گفت و در ادامه تعدادي از سروده‌‏هاي پروين اعتصامي را با فروغ مقايسه كرد
در ادامه اين مراسم دكتر سيما وزيرنيا زبان‌‏شناس و پژوهشگر با اشاره به زنانگي در شعر فروغ فرخزادگفت: زبان شعر فروغ بسيار ساده و روان است و او مي‌‏تواند با اين زبان به راحتي با مخاطب ارتباط برقرار كند
وي در ادامه با اشاره به ذهن هندسي فروغ گفت: شكل هندسي ذهن او شبيه به مثلثي است كه بُعدهاي آن را"زندگي","عشق"و"مرگ" تشكيل مي‌‏دهند, عشق و زندگي در واقع مكمل هم هستند و هم چنين جاودانگي يكي ديگر از تم‌‏هاي شعر فروغ است
در ادامه اين مراسم" غلامحسين سالمي" سوگ سروده سهراب سپهري را كه براي فروغ سردوه بود خواند و پس از آن پوران فرخزاد با اشاره به تعدادي از اشعار فروغ كه درگذر زمان مهجور مانده‌‏اند گفت: اين شعرها بيشتر مورد توجه تعدادي از منتقدان آثار فروغ قرار گرفته‌‏است و براي كشف ديدگاه زندگي يك شاعر بايد به تمام ابعاد شعري او توجه كرد
وي در ادامه افزود: فروغ شاعري است كه خودش را در شعرش عريان مي‌‏كند, ويژگي بارز شعرهاي فروغ صميمت عريان اوست. فروغ اولين زني است كه تصوير مردي را كه دوست مي‌‏داشت در شعرش ترسيم كرد .البته در تاريخ ادبيات ما مردها نيز جرات ترسيم چهره معشوق خود را در شعرشان نداشته‌‏اند
فرخزاد با اشاره به تاريخ ادبيات ايران كه بيشتر شاعران مرد"شاهد باز" بوده‌‏اند افزود: بيشتر شاعران مرد شاهد باز بوده‌‏اند و ردپاي معشوق زن در شعرشان كم رنگ است. شاعران عارف نيز معتقد به جنس كامل بودند و زن را شايسته ستايش و عشق ورزي نمي‌‏دانستند
وي در ادامه سخنان خود يادآور شد: شاملو نيز از ميان شاعران مرد، تنها شاعري است كه تصوير معشوق‌‏اش را در شعرش ترسيم كرده‌‏است. از معشوق شاعران ديگر در شعرشان تنها نامي به ميان آمده‌‏است
در ادامه اين مراسم" عنايت سميعي" با اشاره به شعر" ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد"گفت: شاه واژه اين شعر زمان است و فروغ در اين شعر از مقوله زمان استفاده كاركردي چند گانه‌‏اي كرده‌‏است. زمان در شعر فروغ هم گذشته را در بر مي‌‏گيرد و هم به حال و آينده توجه دارد. زمان دروني در شعر فروغ از جهتي با بي‌‏زماني و از جهتي نيز با زمان تقويم در ارتباط است
وي در ادامه گفت: در شعر" ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد" زمان از گذشته به آينده مرتبط مي‌‏شود, او در اين شعر جنبه‌‏هاي مختلف زمان را واكاويي كرده‌‏است. زمان را در دست‌‏هاي يگانه‌‏ترين يار ويران مي‌‏كند و از دست‌‏هاي سيماني حرف مي‌‏زند
اين پژوهشگر ويژگي ديگر شعر فروغ را نوع نگاه او دانست و گفت: در شعر فروغ نگاه از انديشه سرچشمه مي‌‏گيرد و نوع نگاه و ديدن از ديدگاه او متفاوت است. شاعر در ساعت چهار از خواب روزمرگي بيدار مي‌‏شود و اين ساعت مقارن با دست‌‏هاي يار يگانه است. زمان معشوق را به خودآگاهي رسانده‌‏است. اما معشوق در اين لحظه تنها مي‌‏خواهد با شاعر همزاد پنداري كند
سميعي در ادامه گفت: فروغ در اين شعر به نوعي به خودآگاهي و پيش گويي دست يافته‌‏است و به رغم اين كه در كنار يار يگانه لحظات خوشي را سپري كرده‌‏است، اما از او موجودي اثيري نمي‌‏سازد؛ يار شاعر مثل معشوق شاملو آيدا نيست
وي در ادامه گفت: معشوق شاعر در اين شعر به زمان آگاهي دست نيافته‌‏است، پس بايد زير چرخ‌‏هاي زمان له شود. شاعر عصر مدرن ديگر به جاي اين كه مانند عصر كلاسيك صرفا آتش را پاس بدارد بلكه به" آغاز فصل سرد "نيز معتقد است وآن را پاس مي‌‏دارد
سميعي در پايان سخنان خود گفت: شعر "ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد" از حيث ساختار در چهار حوزه معنايي شكل گرفته است برخي معتقدند كه شعرهاي فروغ ضد ساختار هستند ولي فروغ ساختار شعرش را از خلاف آمد متداول مي‌‏سازد
در ادامه اين مراسم غلامحسين سالمي سوگ سرودي از "اخوان ثالث "را خواند و پس از آن ناهيد كبيري شعر بلندي را براي حاضران خواند و پس از آن "اسدالله امرايي "مترجم، شعري از فروغ را به زبان انگليسي كه توسط يكي از شاعران دو رگه ترجمه شده‌‏بودخواند
گفتني است در ادامه اين مراسم" فريده رازي" داستان نويس با اشاره به جنبه‌‏اي از شعر فروغ كه از نظر او تا به امروز از سوي منتقدان پنهان مانده‌‏است اشاره كرد وگفت: عرفان در شعر فروغ موج مي‌‏زند ولي متاسفانه روي اين موضوع تا به امروزي كاري صورت نگرفته‌‏است
در ادامه اين مراسم" مريم خراساني " گفت: تعاريف كليشه‌‏اي از شعر فروغ، تاويل‌‏هاي مسلط مردانه با اين تعريف كه شخصيت هويت و شعر فروغ از مجموعه‌‏هاي شعري اوليه اش "اسير"،" ديوار"،"عصيان" تا "تولدي ديگر" و "ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد "تكامل يافته و فروغ با "تولدي ديگر" از نو متولد شده‌‏است, آن هم تحت تاثير (معشوق مرد ادبي و فرهنگي)، مانع خوانش‌‏هاي مبتكرانه و خلاقانه و آزادي شعرهاي فروغ و دريافت‌‏ها و حس‌‏هاي تازه از اشعار او مي‌‏شود
وي در ادامه تصريح كرد: روايت صميمي زنانه از دنياي درون و بيرون، خود زندگي نوشت‌‏هايي كه از طريق آنها شاعر، نويسنده و دنياي آنان را مي‌‏شناسيم، ويژگي بسياري از آثار زمان است كه به رغم مردان نه ادبيات كه دفترچه خاطرات محسوب مي‌‏شوند
خراساني در ادامه گفت: شعر فروغ روايت زندگي دروني و بيروني او از" اسير" تا" ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد" رمان بلند سراسر زندگي‌‏اش از كودكي نوجواني تا سي‌‏سالگي اوست كه با شيوه‌ سيال ذهن و درهم ريختن زمان‌‏ها و مراكز متعدد روايتي و تكثر معناهايي روايت شده‌‏است
هم چنين در ادامه اين مراسم سوگ سرودم .آزاد براي فروغ توسط غلامحسين سالمي قرائت شد و پس از آن "علي شاه مولوي" به شعر خواني پرداخت پس از ان "ايليا ديانوش" با اشاره به مرگ فروغ گفت: مرگ فروع تاثير منحصر به فردي در مطرح شدن و معرفي شعر فروغ در ميان اقشار جامعه داشته‌‏. با اين‌‏كه مرگ فروغ مثل مرگ بسياري از شاعران و نويسندگان مشكوك نيست و او مثل هدايت خودكشي نكرده‌‏است ولي از معدود شاعراني است كه مرگش نيز در شهرت‌‏اش تاثير مثبت گذاشته‌‏است
هم چنين در ادامه مراسم محمود معتقدي گفت: اصولا در چشم اندازهاي شعر، فروغ حس حادثه و فرافكني قلمروهاي واقعه را به رفتارهاي اجتماعي انسان معاصر و درگير با زمانه خود پيوند مي‌‏زد و در اين ميان تصوير سهم فرواني را دارد
وي در ادامه با اشاره به مجموعه شعرهاي"ديوار"،" اسير"،" عصيان" كه خاستگاهي تراژيك و پر از موقعيت‌‏هاي تراژيك و گاه با صحنه رمانتيك دارند, گفت: :در اين مجموعه‌‏ها بوي عشق و ناكامي به مشام مي‌‏رسد. وقوع حادثه‌‏هاي انساني را به گونه‌‏اي آشنا و كمي ابتدايي مطرح مي‌‏كند كه به لحاظ سرنوشت تاريخي و زباني كه در اختيار داشت از چهارچوب شناخته شده شعر كلاسيك فراتر نمي‌‏رود
شاعر مجموعه" عشق هم چنان مي‌‏تازد" در ادامه گفت: فروغ در آن سال‌‏ها كه در فضاهايي كاملا محدود و كلاسيك گام مي‌‏زد توانست با گستاخي هر چه تمام بسياري از زوايايي ذهن مخاطب را به سمت نوعي شورش و آگاهي بكشاند اما همه اين كوشش‌‏ها از آن جهان بيني عرصه‌‏هاي واقعه به علت نگرش تاريخي دو ر و دورتر مي‌‏نمود
وي در ادامه گفت: دستمايه شعر فروغ در تولدي ديگر زندگي انسان مدرن است كه ابزار كار او قرار گرفته‌‏اند. او در اين شعرها مرزهاي حركت را شكست و جريان جديدي را در شعرش پديد آورد
گفتني است در پايان اين مراسم "حسين صفاري دوست" چند شعر براي شاعران قرائت كرد
پايان پيام